3000100544 |
Programa específic de formació per a la incorporació a l'exercici de la direcció |
2015-2016 |
Curs. Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària |
|
|
|
30/5/2016 - 4/7/2016 (66 hores) de 15:30h a 19:30h |
|
ST Baix Llobregat |
|
Laureà Miró, 328-330 (Sant Feliu de Llobregat)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Subdirecció General d'Innovació i Formació
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
DIR1 Programa específic de formació per a la incorporació a l'exercici de la direcció
|
| |
Inscripció |
16/05/2016 - 26/05/2016 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
Programa específic de formació per a la incorporació a l'exercici de la direcció, d'acord amb el que estableix el Decret 155/2010, de 2 de novembre (DOGC núm. 5753). El curs és de 60 hores —34 de presencials i 26 de no presencials.
La finalitat del curs és facilitar als assistents l’adquisició de competències necessàries per exercir la funció directiva.
|
| |
Objectius |
Situar les direccions en les funcions que es desprenen de l'aplicació de la Llei d'Educació i dels decrets que la desenvoluparan.
Proporcionar informació i eines d'anàlisi d’aspectes prioritaris del sistema educatiu, com són l’èxit escolar i l’abandonament prematur, així com les mesures d'actuació en els dos àmbits.
Oferir eines de planificació estratègica per a la gestió global dels centres i per a la implantació de processos de canvi, que permetin aconseguir uns objectius de millora coherents amb el seu projecte educatiu.
Proporcionar habilitats, eines i procediments per facilitar la pràctica de l’avaluació de centre, estretament vinculada als resultats educatius, i la implementació dels processos de millora.
Afavorir la reflexió sobre el rol de líder d’un equip i els estils de lideratge.
Facilitar eines de dinàmica de grups per afavorir el treball en equip i la presa de decisions, i estratègies de comunicació per a la direcció de persones i projectes.
Donar a conèixer les normes bàsiques de la legislació educativa en matèria de centres, alumnat i professorat i els procediments de gestió administrativa i econòmica.
Fomentar l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en el procés d’aprenentatge i de construcció de coneixement de l’alumnat, i en la gestió del centre.
Promoure la projecció externa del centre i les relacions amb l’entorn.
|
| |
Continguts |
BLOC 1. La direcció del centre autònom.
Objectius
- Conèixer el marc de referència teòric per a l’exercici de la direcció en el context europeu.
- Situar les direccions en les funcions que es desprenen de l’aplicació de la LEC i els decrets que la desenvolupen.
- Facilitar l’adquisició de les competències necessàries per a exercir la direcció i el lideratge educatiu.
- Aportar eines de planificació per a la gestió autònoma i per a la implantació de processos de canvi.
Continguts
- La funció directiva en el marc legislatiu actual
- Gestió autònoma i retiment de comptes
- Lideratge escolar
BLOC 2. L’avaluació del centre
Objectius
- Proporcionar informació i eines d'anàlisi d’aspectes prioritaris del sistema educatiu.
- Proporcionar eines i procediments per facilitar la pràctica de l’avaluació de centre, estretament vinculada als resultats educatius, i la implementació dels processos de millora.
- Desenvolupar habilitats per a la incorporació de l’avaluació de centre en l’exercici de la funció directiva
Continguts
- L’avaluació com a instrument de millora: concepte, finalitat, característiques, normes.
- L’avaluació qualitativa i l’avaluació quantitativa.
- El sistema d’indicadors: de sistema, de centre, de la inspecció.
- Explotació de dades
- Avaluació directiva i avaluació docent.
BLOC 3. Normativa i procediment administratiu
Objectius
- Facilitar el coneixement del marc normatiu de l’administració pública i la legislació educativa específica.
- Donar a conèixer les normes bàsiques dels procediments de gestió administrativa.
Continguts
- Legislació educativa.
- Els òrgans col•legiats: funcionament, regulació.
- El director com a cap de personal.
- El procediment administratiu
- Les funcions de la Inspecció d’Educació
BLOC 4. Gestió econòmic-administrativa dels centres
Objectius
- Facilitar el coneixement del marc normatiu de l’administració pública i la legislació educativa específica.
- Donar a conèixer les normes bàsiques dels procediments de gestió administrativa.
- Facilitar eines per a l’optimització dels recursos en e marc de l’autonomia de centres
Continguts
- La gestió econòmica dins l’autonomia dels centres.
- El pressupost aprovat i la liquidació provisional.
- Elements rellevants a considerar a l’inici del mandat de la direcció
BLOC 5. Aproximació al Pla TAC de centre
Objectius
- Potenciar el paper dels directors en la incentivació del Pla TAC en els centres educatius.
- Fomentar l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en el procés d’aprenentatge i de construcció de coneixement de l’alumnat, i en la gestió del centre.
Continguts
- El Pla TAC de centre com a mecanisme d’innovació i millora.
- Planificació de les fases d’elaboració d’un Pla TAC.
- Recomanacions per a la realització d’un Pla TAC
Bloc 6. (telemàtic) Gestió de l’entorn.
|
| |
Formador/a |
Maria A. Sorde, Xavier Gil, Montse Domingo, Magí Puig, Joan Font, Francesc Pomès, Francesc Alegria
|
| |
Avaluació |
Cadascun dels mòduls es puntuarà de l’1 al 10.
La nota final s’obtindrà d’acord amb aquests criteris:
- Bloc 1: 35%
- Bloc 2: 15%
- Bloc 3: 15%
- Bloc 4: 10%
- Bloc 5: 10%
- Bloc 6: 10%
- Bloc 7: 5%
Per superar el curs caldrà una nota global superior a 5.
La qualificació de 7 o superior tindrà un reconeixement especial dins l’apartat de B de la primera fase en el concurs de mèrits per seleccionar el director o directora dels centres dependents del Departament d’Ensenyament
|
| |
Requisits de certificació |
Per obtenir el certificat del curs caldrà haver assistit, com a mínim, al 80% de les hores presencials i haver realitzat i lliurat les activitats avaluatives indicades en cadascun dels mòduls.
|
| |
Persones destinatàries |
Les persones seleccionades en el concurs de mèrits per ser directors o directores d’un centre docent públic i les que han estat nomenades amb caràcter extraordinari i en els centres de nova creació, que no estiguin exemptes de la realització del programa específic de formació, d'acord amb les previsions del Decret esmentat.
|
| |
E-mail |
dtbaix@xtec.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dilluns |
30/05/2016 |
1530 |
1930 |
Sessió 2 |
dimecres |
01/06/2016 |
1530 |
1930 |
Sessió 3 |
dilluns |
06/06/2016 |
1530 |
1930 |
Sessió 4 |
dimecres |
08/06/2016 |
1530 |
1930 |
Sessió 5 |
dimecres |
15/06/2016 |
1530 |
1930 |
Sessió 6 |
dilluns |
20/06/2016 |
1530 |
1930 |
Sessió 7 |
dimarts |
21/06/2016 |
1530 |
1930 |
Sessió 8 |
dilluns |
27/06/2016 |
1530 |
1930 |
Sessió 9 |
dimecres |
29/06/2016 |
1530 |
1930 |
Sessió 10 |
- |
- |
- |
- |
Sessió 11 |
- |
- |
- |
- |
Sessió 12 |
- |
- |
- |
- |
Sessió 13 |
- |
- |
- |
- |
Sessió 14 |
- |
- |
- |
- |
Sessió 15 |
- |
- |
- |
- |
Sessió 16 |
- |
- |
- |
- |
Sessió 17 |
- |
- |
- |
- |
Sessió 18 |
- |
- |
- |
- |
Sessió 19 |
- |
- |
- |
- |
Sessió 20 |
dilluns |
04/07/2016 |
1530 |
1930 |
|
| |